26.03.2013

Ръководството на община Поморие направи изявление по повод протестните действия

На 23.03.2013г. група граждани от Поморие се събраха на протест  с искане за оставка на кмета Иван Алексиев. Основните обвинения, които протестиращите  отправиха към ръководството, бяха затова, че според тях, административният персонал е увеличен със сто човека и че данъците в Поморие са по-високи от тези на Созопол, Несебър и Бургас.

На редовната открита оперативка (на 25.03. 2013 г.) кметът на община Поморие Иван Алексиев коментира исканията и обвиненията на протестиращите: „Смятах да не взимам отношение, но мисля, че е редно да защитя хората, работещи в общинската администрация, кметовете по населени места и фирмите, с които работим, затова ще коментирам случилото се без да влизам в детайли.”

Без имеКметът отправи официална покана към протестиращите граждани да се съберат отново, този път в делничен ден, за да чуе лично техните искания и да отговори на въпросите на всеки един от тях. „Макар да знам, че няма да бъда изслушан, искам истината да стане достояние на обществеността. Тези хора защитават неправомерни лични интереси и за да ги прикрият се представят за защитници на общественото мнение.” И добави:

„Смятам, че зад тези хора се крият политически и лични интереси. Дават ни един месец срок, за да удовлетворим исканията им, но те не ги заявиха пред нас, защото протестираха в събота. Няма да допусна да нарушават спокойствието  в общината заради това, че не съм удовлетворил незаконни лични интереси. Обвиняват ни в некомпетенстност, а по обвиненията им стана ясно, че не правят разлика между дефицит и банков заем. Дългосрочният банков заем, който  взехме е в размер на 5 млн. и всяка седмица докладваме какво е изразходвано от него, а на тримесечие пускаме доклад до общински съвет. Изразходвани са 2,7 млн. лв от този заем, като средствата са изцяло за капиталовата програма. В момента ние плащаме по заема единствено лихвите. Другият заем е краткосрочен и се вложи в образователна инфраструктура по оперативна програма. До 31 март ще внесем докладна в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и ще ни бъдат върнати парите. Тогава този заем ще изчене. Освен това, към днешна дата по извънбюджетни сметки на общината има над 5 млн. лева и отделно 2 млн. лева остатък от банковия заем или общо общината разполага с над 7 млн. лева ликвиден паричен ресурс, който е предназначен за разплащане по оперативни програми и по капиталова програма. Община Поморие е финансово и административно стабилна институция, за това няма да се поддам на тези провокации. По повод обвиненията, че броят на администрацията е бил 77 души, а сега е 200 души ще кажа, че по официални данни броят на служителите при предното ръководство е бил 224, а сега е 189 души, от които 9 са незаети работни места”.

Заместник-кметът по бюджет и финаси  Янчо Илиев също коментира изявленията от събота. Той оспори твърденията на протестиращите, че община Поморие плаща по-високи данъци от Созопол, Несебър и Бургас като представи официални данни: „Община Поморие е четвъртата по големина община в бургаска област по брой жители. Тя не е малка и е стабилна финансово спрямо другите общини. В Несебър има 22 528 жители и данъчни приходи в размер над 21 млн. лв. Данъците, които средно един човек плаща са 969, 92 лв, таксата битови отпадъци е около 590 лв. на човек. За Созопол, при численост 13 309 жители, се събират данъчни приходи от 5 млн. 940 хил. и такса битови отпадъци в размер на 3 млн. Данъчната тежест на един жител на Созопол е 446, 31 лв, а таксата за един човек средно е 225, 41 лв. За Бургас където има по-голям сграден фонд при 322 116 души население има данъчни приходи 26 млн. лв.,  такса битови отпадъци – 20 млн лв. и съответно средно данъците на човек са 112 лв, а таксата – 88,61 лв. В община Поморие при 28 782 жители население имаме данъчни приходи за миналата година в размер на 6 млн 181 хил, такса битови отпадъци – 2 млн 463 хил. 271 лв. Данъците, които плаща средно един жител на общината са 214,88 лв. и такса – 85, 65 ст. Далеч сме под показателите за тежест на Несебър, Созопол, Приморско и Царево. Ние направихме данъчна реформа през 2011г., защото от 2007г. данъците не бяха променяни, а при този огромен дефицит от над 5 млн.лв. общината нямаше как да продължи да функционира, да плаща задълженията си и да извършва услуги и дейности, които е длъжна да предоставя на общността. По отношение на такса битови отпадъци –  вече втора година системно я намаляваме. Например за 2012г. са намалени промилите за жилищни имоти за село Медово и гр.Каблешково, за нежилищни имоти на фирми и на граждани е намалена таксата за гр. Ахелой, за гр. Каблешково, за с. Медово и за гр. Поморие с 2 промила. През 2013 е предложено и гласувано значително намаление на цената на таксата определяна на брой съдове, също така е намалена таксата за нежилищни имоти  средно с 3,79 промила, като за някои населени места намалението е драстично и достига намаление със 17 промила /с.Горица/ , с 12 промила /с.Гълъбец/, с 9 промила в гр.Каблешково и др. Не можем да си позволим, заради лични интереси и амбиции на отделни граждани да не предоставяме услугите, които сме длъжни да предоставяме на общността.” , категоричен бе зам.-кметът по  финанси Янчо Илиев.